• Tekststørrelse: a a a
  • Skriv ut

11.04.2013

Elevene utfordret høgskolen

Andreas Myrseth KolstadAndreas Myrseth Kolstad fra Nordahl Grieg videregående skole viste blant annet hvordan elevene bruker Facebook til å diskutere matteoppgaver.

På utdanningskonferansen viste elever fra videregående skole hvordan data brukes i undervisningen. - Det ville vært trist å måtte gå tilbake til penn og papir.

Det sa Erlend Gjerdevik Sørtveit da han gjestet utdanningskonferansen fredag 5. april. Han og tre andre elever fra Nordahl videregående skole fortalte hvordan de bruker elektroniske hjelpemidler på skolen.

Den videregående skolen i Rådal i Bergen har som uttalt mål å ta i bruk teknologi i undervisningen.

Elevene viste blant annet hvordan Facebook, storyline og dataspill er en naturlig del av læringsprosessen. Storyline er kort fortalt en pedagogisk metode der elevene får en oppgave, og rundt den skal de utforme en detaljert historie.

Fikk datasjokk

Gjerdevik Sørtveit ble selv overrasket over all teknologien som ble tatt i bruk på den videregående skolen.

- Jeg kom fra en ungdomsskole som ikke hadde forandret seg siden min far gikk der. Han er nå 52 år.

Han fortalte at det var en stor overgang med så mye digital undervisning. På et tidspunkt vurderte han å bytte skole, fordi det var så annerledes fra det han var blitt vant til.

Etter hvert ble han mer positiv til de digitale hjelpemidlene. Nå er han overbevist om at det kan ha store fordeler, ikke minst i matteundervisningen.

- Ved hjelp av digital undervisning får vi lettere visualisert det vi lærer. Det er kanskje noe av det viktigste når man skal lære matematikk, sa Gjerdevik Sørtveit.

På storskjerm viste han hvordan elevene kan bruke dataprogrammer for å løse ligninger og tegne grafer.

Diskuterer fag på nett

Medelev Andreas Myrseth Kolstad ga et innblikk i hvordan elevene bruker Facebook til å lære.

- I Facebook-grupper kan vi spørre læreren om hjelp til å løse oppgaver. I gruppene er det mange elever som ser og deltar i diskusjonen. Det går altså an å bruke Facebook fornuftig, sa han.

Myrseth Kolstad fortalte at undervisningen delvis var snudd på hodet på skolen. Blant annet ser de deler av undervisningen hjemme, ved hjelp av videoer som lærerne har laget.

- Da kan vi jobbe med fagstoffet på skolen, der man har læreren tilgjengelig. Det er omvendt av den tradisjonelle metoden. Det er mer effektivt, og en lurere måte å lære på, fortalte han.

Lager historier og bruker dataspill

Storyline brukes også aktivt i undervisningen, og Diana Bjørkhaug hadde gode erfaringer med å lære på denne måten:

- Vi får slippe løs kreativiteten, samtidig som vi samarbeider og lærer mye. Jeg håper at jeg i den videre utdanningen min får utløp for det kreative på samme måte, sa hun.

Fredrikke Lovise Hylen viste hvordan dataspill hadde blitt brukt for å lære om makt og internasjonale forhold.

Hun var først veldig skeptisk, siden også hun var vant til penn og papir. Men hun ble positivt overrasket:

- Den største forskjellen er at vi deltar aktivt selv, i stedet for at vi bare leser om stoffet.

Mer teknologi fra 2014

Prorektor Bjørg Kristin Selvik var imponert over elevenes presentasjoner, og syns arbeidsformene til Nordahl Grieg vgs er spennende.

- Vi må våge å ta i bruk mer av det teknologien tilbyr. Teknologien gir også nye former for kommunikasjon mellom studenter, og mellom studenter og lærere, sier hun.

Hun forteller at høgskolen prøver ut flere prosjekter innen e-læring og digital eksamen.

- Når vi flytter til Kronstad og Møllendalsveien vil undervisningsrommene være godt utstyrt, slik at vi kan ta i bruk ulik teknologi, sier Selvik.

 

Ler mer:

 

Kenneth Nodeland

Sist endret:  11.04.2013