Hopp til globalmeny Hopp til hovedmeny Hopp til innhold Hopp til søk
UteskoleMatMaria-1220x525.jpg

Når: 2.–4. desember 2015

Hvor: Campus Kronstad, Inndalsv. 28

Pedagogikkens rolle i lærerutdanningen

The Annual Bergen Educational Conversation setter fokus på samtale, hvor åpenhet, vennlighet og nysgjerrighet gjør seg gjeldende. I år inviterer forskergruppen PedLab til et seminar for å se nærmere på pedagogikkens rolle i lærerutdanningen 2.–4. desember 2015 på Campus Kronstad.

I motsetning til den akademiske pedagogikkdisiplinen på universitetene, må pedagogikk på lærerutdanningen samspille med andre fag i større grad. Dette innebærer store utfordringer. Uheldige fagkamper kan fort finne sted. I verste tilfeller kan dette lede til en vrangforestilling om at undervisning kan skje uten hensyn til pedagogikk og helhetsforståelse i formidling.

Årets konversasjon ønsker derfor å se nærmere på spørsmål som dette:

  • Trenger lærerutdanningen pedagogikk? I så fall hvor mye og hva slags pedagogikk trengs?
  • Hvor viktig er det å ha et samarbeid mellom pedagogikk og (fag)didaktikk? Hva må i så fall til for å styrke samarbeidet mellom pedagogikk og (fag)didaktikk?
  • Hva er en god modell for lærerutdanningen når det gjelder forholdet mellom pedagogikk og (fag)didaktikk?  

3 dager - ulike perspektiver

For å komme til bunns i slike spørsmål, går konversasjonen i år over tre dager. Det innebærer at vi inntar tre ulike perspektiver for å se på problemene ut fra en helhet.

Dag 1 inntar et lokalt perspektiv, med fokus på hvordan forskningsgruppen PedLab på HiB jobber med å utvikle et fagspråk for pedagogikk.

Dag 2 har særlig fokus på faget matematikk, hvor fokuset er på samspillet og forholdet mellom pedagogikk og matematikkdidaktikk på lærerutdanningen.

Dag 3 har et mer overordnet perspektiv på forholdet mellom pedagogikk, didaktikk og fagdidaktikk. Vi snakker engelsk denne dagen.

Ja, jeg vil melde meg på seminaret (gratis)!