Hopp til globalmeny Hopp til hovedmeny Hopp til innhold Hopp til søk

Nytt frå senteret

Drøyt 70 stipendiater og veiledere på Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett (FLKI) var samlet til et to dagers seminar på Solstrand i begynnelsen av januar. Det er første gang ph.d.-programmet arrangerer et slikt seminar.

Denne boken bidrar med et særegent teoretisk perspektiv og avanserte innblikk i hvordan musikk påvirkes av samspillet mellom globale krefter og lokale forhold. David G. Hebert  og Mikolaj Rykowski er redaktører av boken.

Forskergruppen Idrett og helsepsykologi har gjennomført stressforsøk på 18–19-åringer. De vil finne ut om positiv eller negativ tilbakemelding påvirker forventningen ungdommene har til resultatet på neste test.

Drøyt 60 deltakere fra Norden og Baltikum var samlet forrige uke til et intensivt kurs for masterstudenter i regi av Nordic Network for Music Education (NNME) i Bergen. Masterstudentene deltok både med presentasjoner, musikalske innslag, gruppediskusjoner og forberedte spørsmål til paneldebatt.

Denne boka viser fram det språklege mangfaldet i norske barnehagar. Forskarane Magnhild Selås (HVL) og Ann-Kristin Helland Gujord (UiB) har redigert boka.

Erfarne og godt skolerte trenere innen turn og svømming plukker ut talenter ved å se på kroppen til foreldrene. Dette strider mot Barneidrettsbestemmelsene og Barnekonvensjonen som regulerer barneidretten, sier forskerne Jan Emil Ellingsen og Anne G. Danielsen.

Childhood and Materiality er en stor internasjonal konferanse som blir arrangert i Finland, 7.–9. mai 2018. Konferansen vil være meget aktuell for flere forskergrupper og masterstudenter på HVL.

Maps and Mapping in Children's Literature is the first comprehensive study that investigates the representation of maps in children's books as well as the impact of mapping on the depiction of landscapes, seascapes, and cityscapes in children's literature.

Noe av det mest verdifulle i møtet med litteratur er arbeidet med å åpne og å forstå krevende tekster, mener litteraturforskerne Atle Skaftun og Per Arne Michelsen som er ute med boka Litteraturdidaktikk.

Ambisjonsnivået i kunstfaga er lågt samanlikna med andre sentrale skulefag, viser ein ny forskingsrapport. Mange skular manglar lokale læreplanar, lærarar får ikkje etter- og vidareutdanning og fleksible ressursar kjem i liten grad kunstfaga til gode. Men kunstfaga kan blomstre utan særbehandling.

Norsk kulturråd skal starte et nytt forskningsprogram om barn og unge og kunst og kultur i 2017. På Kulturrådets innspillseminar etterlyste professorene Jorunn Spord Borgen (NIH/HVL) og Elin Eriksen Ødegaard (HVL) en fornyelse av eksisterende barndomsforståelser.

Filmen Dusje med dress inneholder dokumentasjon av arbeidet som ble gjort på den kunstfaglige førskolelærerutdanningen på Høgskolen i Bergen i perioden 2004–2013. –Jeg håper filmen kan inspirere lærere i barnehagelærerutdanningen, barnehagelærere, studenter og andre som jobber med barn, sier høgskolelektor Kari Gina Hodneland, som har redigert filmen.

Dosent og emerita Kari Mjaaland Heggstad ble takket for sin store innsats for dramafaget med seminaret «Detalj og helhet». Kunstneriske og faglige bidrag sørget for et rikholdig program.

Professor Nina Goga er tildelt FoU-prisen ved Høgskolen i Bergen. Ho får prisen for forskinga si som plasserer henne internasjonalt som ein av Nordens og fagfeltets fremste barnebokforskarar.

Mangfoldighet og humor er blant juryens vurderinger om læreverket Ordriket. Høgskolelektor Gro Ulland fra Norskseksjonen har fått BELMA-prisen (Best European Learning Material Awards) for bøkene.

Viser 20 av 41 Vis flere