Hopp til globalmeny Hopp til hovedmeny Hopp til innhold Hopp til søk

SEKKK i media

Dagbladet

11.10.2017

 

 

 

 

 

 

 

Musikkfaget i skolen 30 års systematisk svekking

Skal grunnskolen framleis synge lite og dårleg,kunnskapsminister?

Kronikken er skriven av:

  • SIGNE KALSNES, Dosent i musikkpedagogikk
  • KARI HOLDHUS, 1. amanuensis i musikkpedagogikk (HVL)
  • GURO GRAVEM JOHANSEN, 1. amanuensis i musikkpedagogikk

Les kronikken her (pdf).

 

utrop.no

11.10.2017

 

 

 

 

 

 

 

 

La innvandrere lære ulike dialekter

Innvandrere må lære seg dialekt for at de skal integreres bedre, mener førsteamanuensis.

– Deltakere på norskkurs blir frustrert over at språket de lærer er ulikt det de møter i hverdagen. Norsk er jo ikke bare én ting, men mye forskjellig. Det sier førsteamanuensis i norsk ved Høgskolen på Vestlandet, Eldar Heide, til forskning.no.

Les hele nyhetssaken her.

 

 

forskning.no

10.10.2017

 

 

 

 

 

 

 

Forskar vil ha meir dialekt i norskopplæringa


Forskar vil ha meir dialekt i norskopplæringa.

Utlendingar som skal lære seg norsk, får ikkje opplæring i dialekter. Det er problematisk for integreringa, meiner førsteamanuensis Eldar Heide, AL-Norskseksjonen.

Les heile saka her.

 

Dagsavisen Østfold
Rogalandsavis

5.10.2017

 

 

 

 

 

 

 

– Jeg reagerte med vantro

Lærer fant ordet «neger» i norskbok. Aschehoug legger seg langflat.

Så sent som i 2015 trykket Aschehoug opp arbeidsheftet «Lek med ord» hvor norskelever skulle finne ordet som ikke passet inn: Gås, høne, hane eller neger?

Førsteamanuensis Edit Bugge, AL-Norskseksjonen, er intervjuet i saken.

Les hele saken her (last ned pdf).

 

ballade.no

5.10.2017

 

 

 

 

 

 

 

Når voksne synes det er flaut å synge

Er det slike som meg, musikere og musikkutdannede pedagoger, som egentlig skaper holdningene om å være flink nok eller ikke i musikk, skriver Nora B. Kulset.

Kulset viser til forskningen til professor Tiri Bergesen Schei (HVL), blant annet begrepet "stemmeskam". 

Les hele nyhetsoppslaget er.

 

 

forskning.no

5.10.2017

 

 

 

 

 

 

 

Jo, det er ein vesentleg skilnad på å lære første og andrespråk

Det er svært viktig at fagfolk ikkje legg grunnlag for ein myte om at barn lærer mange språk like godt samtidig, automatisk og av seg sjølv.

Debattinnlegget er forfatta av:

  • Ann-Kristin H. Gujord ,førsteamanuensis i norsk som andrespråk ved Institutt for lingvistiske, litterære og estetiske studium, Universitetet i Bergen
  • Magnhild Selås ,førsteamanuensis i nordisk språkvitskap ved Avdeling for lærarutdanning, Høgskulen på Vestlandet

Les heile debattinnlegget på forskning.no

 

Dagsavisen

4.10.2017

 

 

 

 

 

 

 

Lærer fant «neger» i norskbok: – Jeg reagerte med vantro

Så sent som i 2015 trykket Aschehoug opp arbeidsheftet «Lek med ord» hvor norskelever skulle finne ordet som ikke passet inn: Gås, høne, hane eller neger?

Førsteamanuensis Edit Bugge, AL-Norskseksjonen, er intervjuet i saken.

Les hele saken her. 

forskning.no

4.10.2017

 

 

 

 

 

 

 

Trenere velger ut talenter basert på foreldrenes kropp

Erfarne trenere innen turn og svømming plukker ut talenter ved å se på kroppen til foreldrene. Dette strider mot Barnekonvensjonen, ifølge forsker.

Les hele saken på forskning.no 

 

NRK

27.9.2017

 

 

 

 

 

 

 

Intervjuet om stipendiatprosjektet Drama, demens og verdighet

Katrine Heggstad er stipendiat fra lærerutdanningen på Høgskulen på Vestlandet. Hun ble intervjuet av NRK Radio lokalt Hordaland om forskningsprosjekt Drama, demens og verdighet: En undersøkelse av dramapedagogikkens grenser.

Stipendiat Katrine Heggstad forteller også om sitt bidrag i forsker Grand Prix.

Hør hele innslaget her.

 

BT

17.9.2017

 

 

 

 

 

 

 

Sinnet mot Vesten

Per Bjørnar Grande, dosent i RLE ved HVL, har skrive kronikken «Sinnet mot Vesten», som sto på trykk i BT 17.9.2017.

Les heile kronikken her. (last ned pdf)

 

Helgelands Blad

14.9.2017

 

 

 

 

 

 

Forskningsprosjekt. Samarbeider om kunnskap på Fyret


Fyret vekker interesse langt utover Helgeland, og er med i et nytt forskningsprosjekt som ser på betydninga av teateraktiviteter for barn og unge.

Dosent Anne Meek og dramaprofessor Tor-Helge Allern, Høgskulen på Vestlandet, er intervjuet i saken.

Les hele saken som pdf her.

 

 

 

 

 

 

BT

1.9.2017

 

 

 

 

 

 

 

Plastmarsj for et grønt skifte

Kunststudenter som ønsker et grønt skifte tok plastposene i egne hender - og aksjonerte torsdag med en marsj gjennom Bergens gater.

Les hele oppslaget her.

 

bt.no

22.5.2017

 

 

 

 

 

 

 

Lærernes verktøykasse svekkes med ny lærerutdanning

«Jeg hater skolen!». «Skolen ødelegger livet mitt!». Dette er elevkommentarer vi ofte hører. Gode lærere med verktøykasser fulle av varierte undervisningsmetoder kan være med på å snu denne negative tendensen, tenker vi som forskere og pedagoger. Dramafaget har utallige slike konkrete og motiverende verktøy å tilby lærerutdanningene. Men det forutsetter at lærerstudentene lærer om hvordan de skal ta metodikken i bruk.

Det skriver professor Rikke Gürgens Gjærum (HIOA) og førstelektor Mette Bøe Lyngstad (HVL) på debattsiden til Bergens Tidende. 

Les hele debattinnlegget i BT her.

 

 

forskning.no 

18.5.2017

 

 

 

 

 

 

 

 

Vil gi rom for elevenes egne tolkninger

Noe av det mest verdifulle i møtet med litteratur er arbeidet med å åpne og å forstå krevende tekster, mener litteraturforskerne Atle Skaftun og Per Arne Michelsen.

Skaftun er professor ved Lesesenteret, Universitetet i Stavanger, og sammen med førsteamanuensis Per Arne Michelsen ved Høgskulen på Vestlandet har han nylig gitt ut boka «Litteraturdidaktikk». Boka er først og fremst skrevet for lærerstudenter på alle nivå, men er også aktuell for andre fagpersoner som er interesserte i litteraturundervisning. 

Les hele nyhetssaken på forskning.no

 

Firda 

18.5.2017

 

 

 

 

 

 

 

 

Song ikkje-tema

Trass i at forsking viser at det å syngje har postive effektar har songen fått mindre plass i læreplanane dei siste åra. I forslag til ny generell del av læreplanane er songen ikkje nemnt i det heile.

Fred Ola Bjørnstad ved Høgskulen på Vestlandet har forska på song i skulen i mange år. Han synest det er synd viss det blir mogleg å velje bort song i undervisninga.

 

periskop.no

25.4.2017

 

 

 

 

 

 

 

 

– Skapende evner oppstår ikke av seg selv i strenge testmiljøer

LÆREPLAN: I forslaget til ny læreplan heter det at skolen skal la elevene utfolde «skaperglede, engasjement og utforskertrang». Her ligger de estetiske fagenes og de kreative læringsmetodenes absolutte forse, skriver Rikke Gürgens Gjærum og Mette Bøe Lyngstad.

Les hele leserinnlegget her.

 

 

 

barnebokinstituttet.no

7.4.2017

 

 

 

 

 

 

 

 

Bologna Children’s Book Fair 2017

Nina Goga, professor i barne- og ungdomslitteratur ved Høgskulen på Vestlandet, har vært på verdens største barnebokmesse, og har delt noen av sine inntrykk med Norsk barnebokinstitutt.

Les hele saken her.

 

 

 

BT

18.03.2017

 

 

 

 

 

 

 

Risikerer norsk parodi

Opplæring i norsk kultur på 33 dager kan fort bli en parodi mener Edit Bugge. Hun er førsteamanuensis i norsk, Høgskulen på Vestlandet.

Les hele debattinnlegget her.

 

BT

08.03.2017

 

 

 

 

 

 

 

Hva digger vi i Bergen?

Bergensbandet Dårlig vane har vunnet Urørt-prisen, og Bergen jubler. Men hvorfor er vi stolt av noen som kaller jentene våre for «jævla kjerringer»?

Les hele kronikken av Åse Høyvoll Kallestad, førstelektor i norsk, Avdeling for lærerutdanning, Høgskulen på Vestlandet

 

 

 

Språkprat

10.02.2017

 

 

 

 

 

 

 

Språksamlingane – kvifor samle på språk

I november 2015 vart det klart at Språksamlingane og ansvaret for desse skulle flyttast frå Universitetet i Oslo (UiO) til Universitetet i Bergen (UiB). Kva er Språksamlingane for noko? Og kva er det som er så interessant med ei slik samling?

Av Randi Neteland, førsteamanuensis i norsk ved Høgskulen på Vestlandet.

Les heile blogginnlegget her.

 

Dagen

01.02.2017

 

 

 

 

 

 

 

Ordene eller livet (pdf)

INSPIRASJON: For meg har lesingen av denne boken blitt en inspirasjon til å trenge dypere inn i det kristne vokabularet, for om mulig å kjenne ordene bedre og speile min egen opplevde virkelighet i dem.

Det skriver Tarjei Gilje som har anmeldt boken Det ligger i ordene av førstelektor Åse Høyvoll Kallestad. Hun er ansatt på Norskseksjonen ved Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen på Vestlandet.

 

BT

26.12.2016

 

 

 

 

 

 

 

Hva skal vi gjøre med arvegodset vårt?

Det pågår i disse dager en viktig debatt om hvordan vi skal forvalte det kulturelle arvegodset. Vi er i villrede hva vi skal gjøre med juletradisjoner og julefortellinger, og vi famler oss frem i ulike forsøk på å avskaffe dem, omplassere dem eller redefinere dem. Det er tankevekkende at den kristne tradisjonen utfordrer så sterkt i et sekulært samfunn som vårt.

Les hele innlegget i BT her.

Åse Høyvoll Kallestad er førstelektor i norsk, Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Bergen.

 

BT

22.12.2016

 

 

 

 

 

 

 

De snille snakker østlandsk

Bergenserne i «Snøfall» er kalde og strenge, og trenger system og kontroll i livet. Innlegget er skrevet av professor Agnete Nesse, ved Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Bergen. 

Les hele innlegget her.

 

Nrk P2, Kulturnytt

20.12.2016

 

 

 

 

 

 

 

Dialekter i barneTV

Professor i norsk språkvitenskap Agnete Nesse uttaler seg om stereotypier i barneTV til Nrk P2.

Hør hele innslaget her.

 

Nrk Hordaland, distriksnyheter

20.12.2016

 

 

 

 

 

 

Bergensere får svært ofte skurkerollen

Stereotypiene i barneTV lever i beste velgående. Det sier
språkforsker Agnete Nesse ved Høgskolen i Bergen. Hun har sett
på dialektbruken og funnet ut at bergensere svært ofte får
skurkerollen.

Hør hele innslaget her.


Agnete Nesse
er professor i norsk språkvitenskap ved Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Bergen

 

Nrk P2

16.12.2016


 

 

 

 

 

 

 

NaChiLit i NRK P2 Kulturhuset

I dag, 16.12. sendte NRK P2 kulturhuset et langt innslag om forskergruppa NaChiLit.

Klikk her for å høre radioinnslaget.

 

 

Vårt Land

05.12.2016

 

 

 

 

 

 

 

Vi trenger denne idyllen (pdf)

Gir vi barna for mye «snill» litteratur – særlig naturidyll – som gjør at de ikke klarer å ta økokrisen inn over seg? Ja, mener forskere i Bergen.

Kommentaren av redaktør Olav Egil Aune i Vårt Land tar utgangspunkt i kronikken som stod på trykk i BT 6. november 2016. Forfatterne av kronikken er: 

  • Professor Nina Goga, Norskseksjonen, Avdeling for lærerutdanning
  • Professor Aslaug Nyrnes, Senter for kunstfag, kultur og kommunikasjon
  • Førsteamanuensis Lykke Guanio-Uluru, Norskseksjonen, Avdeling for lærerutdanning

 

NRK Radio, Morgen med NRK Hordaland

3.10.2016

 

 

 

 

 

 

 

Lesekonkurranse for barn

Innslag 15: Lesekonkurranse for barn. Høgskolelektor Gro Ulland
ble intervjuet.

Hør hele innslaget her.


 

BT

06.11.2016

 

 

 

 

 

 

 

Barnelitteraturens lammende naturidyll

For mye av barnelitteraturen glorifiserer naturen. Denne idyllen gjør det vanskeligere å lære barn om behovet for grønt skifte.

Les hele kronikken her (pdf).

 

Kronikkforfatterne tilhører forskergruppen NaChiLit (Nature in Childrens Literature). De undersøker fremstillinger av natur i barne- og ungdomslitteratur og barn og unges opplevelser av natur. Forskergruppen inkluderer forskere fra ulike fag: Litteratur, naturfag, idrett og filosofi.

Kronikkforfatterne:

  • Professor Nina Goga, Norskseksjonen, Avdeling for lærerutdanning
  • Professor Aslaug Nyrnes, Senter for kunstfag, kultur og kommunikasjon
  • Førsteamanuensis Lykke Guanio-Uluru, Norskseksjonen, Avdeling for lærerutdanning

 

BT

22.09.2016

 

 

 

 

 

 

Den nye fraværsgrensen – hva sier forskningen? (kronikk)

Lærere trenger ikke kalkulator for å fange opp elever som er i faresonen for å droppe ut. Kronikkforfatterne Reme og Eriksen viser til at en tredjedel ikke fullfører videregående skole og at  halvparten av dem som faller fra, har en psykisk lidelse. De ser for seg at den nye fraværsregelen vil føre til mindre fravær på kort sikt. Deres bekymring er imidlertid hvilke konsekvenser dette kan få på lengre sikt, både for dem som er i faresonen for å falle fra, og for resten av elevene.

Les hele kronikken her (pdf).

 

Silje Endresen Reme er førsteamanuensis ved Psykologisk Institutt, UiO, og forsker ved Uni Research Helse

Hege Randi Eriksen er professor ved Høyskolen i Bergen og forsker ved Uni Research Helse

 

Henne

20.09.2016

 

 

 

 

 

 

Hobbymosjonistens død

Ukebladet Henne har en artikkel om trening og mosjon. Førsteamanuensis Hilde Stokvold Gundersen er intervjuet og uttaler blant annet:

– Man ser klart at det er en økende trend når det gjelder deltakelsesomfang på ulike løp, samt en mye større variasjon i type løp som tilbys enn tidligere, sier Hilde Stokvold Gundersen, førsteamanuensis ved idretts seksjonen ved Høgskolen i Bergen.

Les hele artikkelen her.

Hilde Stokvold Gundersen er førsteamanuensis på Idrettsseksjonen på Avdeling for lærerutdanning.

 

Dag og Tid

16.09.2016

 

 

 

 

 

 

Alvor og leik i det hinsidige

I den nyaste boka si "Om noko skulle skje" møter Ragnar Hovland fantasysjangeren gjennom finurleg og absurd leik, meiner bokmeldar og professor i barne- og ungdomslitteratur Nina Goga.

Les heile bokmeldinga frå Dag og Tid her.

 

BT

27.08.2016

 

 

 

 

 

 

 

Lær av folket på Nymark (pdf)

Førsteamanuensis Jon Hoem tematiserer boligbygging i en kronikk i BT. Han viser til likheter i tenkning om boligbygging mellom årets vinner av Prizkerprisen (verdens mest anerkjente arkitekturpris), Alejandro Aravena og arkitekten Leif Grung. Sistnevnte tegnet selvbyggerboligene på Nymark, som ble oppført mellom 1923 og 1928.

Jon Hoem er førsteamanuensis på Seksjon for kunst og håndverk, Avdeling for lærerutdanning.

 

Vårt Land

28.06.2016

 

 

 

 

 

 

 

– Ordene er verdivalg for fremtiden

SPRÅK: - Er du klar over at ordene du bruker bærer med seg en mening som du ikke har gitt dem? spør Åse Høyvoll Kallestad.

Førstelektoren i norsk ved Høgskolen i Bergen er aktuell med boken Det ligger i ordene. Gjennom en artikkelsamling basert på ulike lesninger av nyere skjønnlitterære fremstillinger, drøfter hun hvordan tradisjonen taler gjennom et overlevert språk. 

Les hele intervjuet her.

 

BT

30.04.2016

 

 

 

 

 

 

 

Kanskje blir vi alle bergensere? (Kronikk)

Når ulike språk lever side om side, blir de endret. I norsk vil kanskje hun- og intetkjønn forsvinne.

Agnete Nesse er professor ved norskseksjonen på Avdeling for lærerutdanning og tilknyttet Senter for kunstfag, kultur og kommunikasjon.

BT 11.01.2016

 

Trist tellekantsystem

En ny lærerutdanning skal tre i kraft fra og med høsten 2017. Det vil skape behov for nye, faglig oppdaterte og forskningsbaserte lærebøker. Men hvem skal skrive dem? Med dagens tellekantsystem kan det hende fagfolkene ved norske universitet og høgskoler ikke kan prioritere slik samfunnsmessig viktig formidling.

Artikkelforfattere: Hilde Traavik, dosent i norsk, Høgskolen i Bergen, Anne Ørvig, førstelektor i drama, Høgskolen i Bergen, Benthe Kolberg Jansson, dosent i norsk, Høgskolen i Østfold

 

 

BT 18.06.2015

Et barn som leser Harry Potter-bokEventyr er viktigere enn tester

Elevene lærer ikke mer av å bli testet. Men de kan miste lysten til å lære.

 

Hilde Traavik er dosent i norsk, Høgskolen i Bergen, Avdeling for lærerutdanning.

 

 

 

Arkitektur N Nr 3 - 2015

"Komme det folk til desse hus" - Notat om bygningsformer og kunnskapsformer på Kronstad (pdf)

Talen som professor Aslaug Nyrnes heldt i samband med opninga av Kronstad, Høgskolen i Bergen er trykka i Arkitektur nr.3-2015.

(SEKKK har fått løyve til å laste opp pdf av heile artikkelen som stod i Arkitektur N, 3-2015).

 

 

 

BT 12.5. 2015

Deltakere av Fargespill står på scenen i Grieghallen og synger.

Oppskriften på Fargespill (pdf)

Når man skal skape noe sammen med andre mennesker, finnes det en suksessformel som er like enkel som den er effektiv: Spør hva de har, i stedet for hva de mangler.

Artikkelforfattere:

  • Ole Hamre, kunstnerisk leder for Fargespill
  • Tjalve Madsen, prodekan på Avd. for lærerutdanninge, HiB

 

 

Forskerforum April 2015, nr 4

Rigmor Davidsen Titt sitter med en blokkfløyte.

En torn i øret (pdf)

Blokkfløyten ble obligatorisk instrument i grunnskolen i 1960.
Det var da det gikk galt, sier Rigmor Davidsen Titt.

Les hele intervjuet med høgskolelektor Rigmor Davidsen Titt der hun forteller om forskningsprosjektet sitt Blokkfløyten i grunnskolens sangbøker fra 1959–1971.

 

 

 

barnebokkritikk.no 17.4. 2015

Utsnitt av coveret til bildebokappen "Kubbe lager skyggetea". Kubbe-kunst

Masterstudent Guro Bråten har teke på seg kunstbrillene og 
studert Åshild Kanstad Johnsen sin prisbelønte Kubbe lager skyggeteater. Bråten ynskjer å oppfordre til ei vektleggjing av dei estetiske kvalitetane bildebokappar ber i seg og korleis dette verkar på opplevinga til lesaren.

Guro Bråten studerer master i barne- og ungdomslitteratur ved Høgskolen i Bergen og har grunnskulelærarutdanning i botn.

 

 

BT 23.03.2015


Bøker av kjente forfattere i en bokhylle.

Lesing er bra for oss

Før var de fleste enige om at det å lese litteratur hadde verdi. Men slik er det ikke lenger, når målet for all undervisning er målbare ferdigheter og effektivitet.

Kronikk av Marianne Røskeland, førstelektor ved Norskseksjonen, Høgskolen i Bergen.

 

 

BT

23.01.2015

Studenter snekrer i den nye sløydsalen på Kronstad, HiB. 

Lærarar kan ikkje handverket

Det er eit problem at det er så få lærarar i skulen med formell kompetanse til å undervise i dei obligatoriske kunstfaga.

Kronikk av senterleiar og førsteamanuensis Silje Valde Onsrud, Senter for kunstfag, kultur og kommunikasjon.

 

 

BT

20.1.2015

 

 

 

 

 

 

 

Ytringsfriheten sett fra klasserommet

Jeg har aldri opplevd at en lærer lar sarkasmer og karikaturer være blant de aksepterte ytringene når kultur eller religion er tema.

Det skriver førstelektor Åse Høyvoll Kallestad ved Norskseksjonen, Høgskolen i Bergen.

Les hele kronikken her.

 

Nationen 13.01.2015

Faksimile av kronikk i Nationen

Kunst og læring i skolen (pdf)

Debatten om skolen bør inneholde kunst og kreative aktiviteter raser nå for fullt. I praksis sier dagens skolemyndigheter nei, mens ny internasjonal forskning sier ja – det samme som den første norske professor i pedagogikk Helga Eng.

Kronikk av:

Herner Sæverot
Professor ved Høgskolen i Bergen og professor II ved Kunsthøgskolen i Bergen

Glenn-Egil Torgersen
Professor i pedagogikk ved Forsvarets høgskole i Oslo og gjesteforeleser ved Kunst- og designerhøgskolen i Bergen.

BT 29.12.2014

Portrettbilde av Jorunn AskeBæ, bæ lille barn (kronikk)

Vi er på vei mot grøften, med en skole der leken i altfor stor grad er satt til side.

Kronikk av høgskolelektor Jorunn Aske

 

 

 

 

Norsk barnebokinstitutt (NBI) 18.12.2014

Faksimile av artikkel på nettsiden til Norsk barnebokinstitutt.

Tro, tvil og ærlighet. Kristen oppvekst i to selvbiografiske tegneserieromaner

Rikke Frøyland, høgskolelektor, norskseksjonen ved Høgskolen i Bergen undersøker sammenhengen mellom outsiderhovedpersonen i tegneserien, og tegneserien som outsidermedium. Hun har sett på forbindelsen mellom innhold og form i to selvbiografiske tegneserieromaner, og på hvordan indre konflikter kommer til uttrykk gjennom en kombinasjon av skrift og bilder. 

 

 

Nordlys 21.10.2014, s 16

Faksimile av kultursidene i avisen Nordlys 21. oktober 2014

Tverrkunstnerisk møteplass i Tromsø

Professor Aslaug Nyrnes er styreleder i Program for kunstnerisk utviklingsarbeid, som 21.–23.oktober arrangerer konferansen Artistic Research Forum i Tromsø sammen med Kunstakademiet og Musikkonservatoriet.

 

 

BT 25.07. 2014, s 26–27

Fire jenter fra et popband. 

Menn spiller, kvinner synger

Kvinnelige artister tjener dårligere enn menn og får mindre spilletid på radio. Intervju med stipendiat Silje Valde Onsrud.

 

 

Klassekampen  09.07. 2014, s 24–25

 

Opprør mot kultursenter

Det nye senteret for kunstfag i skolen er foreslått lagt til Oslo. NTNU, Museene i Sør-Trøndelag og en rekke andre institusjoner protesterer mot prosessen. Intervju med daværende senterleder Stig A. Eriksson.