Hopp til globalmeny Hopp til hovedmeny Hopp til innhold Hopp til søk

Senter for utdanningsforskning

Knappe tidsfrister skader lærerutdanningsreformene

– Denne reformen har gått så fort at reformen allerede gir stor kvalitetssvikt i planlegging og gjennomføring hos institusjonene. Det som avgjør om vi får gode lærere i framtiden, er måten pedagogikk- og fagmiljøene erobrer denne reformen på i etterkant og gjør den til sin egen, sier professor i pedagogikk Tom Are Trippestad.

Se hele saken

Building a community of CHAT-researchers

About 20 researchers have been participating in the Summer School of CHAT. The two Professors in charge of the school, Joce Nuttall and Viv Ellis, are very satisfied with the quality of the presentations and the academic conversations during the week. Dag Ove Vareberg spoke to Professor Viv Ellis about the Summer School.

 

 

Se hele saken

Ny bok: Lesson Study i en nordisk kontekst

Lesson Study er en modell der lærere samarbeider om å utvikle en undervisningspraksis som skal øke elevenes læringsutbytte. Førstelektorene Bjørg Oddrun Hallås og Gerd Grimsæth har vært redaktører.

 

 

Hva skjer på senteret

Seminar om relasjonen pedagogikk og fagdidaktikk i lærarutdanninga

08.09 torsdag 08.09 - torsdag 08.09 | Aud7 (D121), Campus Kronstad, Høgskolen i Bergen

Profesjonsetisk årskonferanse 2016

13.10 torsdag 13.10 - fredag 14.10 | Høgskolen i Sørøst-Norge, Campus Drammen

Se hele oversikten

Siste nyheter

– Denne reformen har gått så fort at reformen allerede gir stor kvalitetssvikt i planlegging og gjennomføring hos institusjonene. Det som avgjør om vi får gode lærere i framtiden, er måten pedagogikk- og fagmiljøene erobrer denne reformen på i etterkant og gjør den til sin egen, sier professor i pedagogikk Tom Are Trippestad.

About 20 researchers have been participating in the Summer School of CHAT. The two Professors in charge of the school, Joce Nuttall and Viv Ellis, are very satisfied with the quality of the presentations and the academic conversations during the week. Dag Ove Vareberg spoke to Professor Viv Ellis about the Summer School.

Høsten 2015 startet det nye doktorgradsprogrammet "Studier av danning og didaktiske praksiser" opp på Avdeling for lærerutdanning. I desember markerte senteret avslutningen av forskningsprogrammet Lærerprofesjonalitet.

Lesson Study er en modell der lærere samarbeider om å utvikle en undervisningspraksis som skal øke elevenes læringsutbytte. Ved bruk av Lesson Study kan man forske på egen undervisningspraksis.

Se hele oversikten