Hopp til globalmeny Hopp til hovedmeny Hopp til innhold Hopp til søk

Senter for utdanningsforskning

Ny bok: Lesson Study i en nordisk kontekst

Lesson Study er en modell der lærere samarbeider om å utvikle en undervisningspraksis som skal øke elevenes læringsutbytte. Førstelektorene Bjørg Oddrun Hallås og Gerd Grimsæth har vært redaktører.

 

 

Se hele saken

Ny bok: Matematikklæring for framtida

Festskriftet til professor Marit Johnsen-Høines er en hyllest og takk til en kollega, inspirator og foregangskvinne i det nordiske forskermiljøet i matematikkdidaktikk. Professor Helle Alrø og førsteamanuensis Toril Eskeland Rangnes har vært redaktører.

 

 

Hva skjer på senteret

Kompetanse for mangfold

26.05 torsdag 26.05 - fredag 27.05 | Park Inn by Radisson Oslo Airport, Gardermoen HotelHenrik Ibsens vei, 2060 Gardermoen

Profesjonsetisk årskonferanse 2016

13.10 torsdag 13.10 - fredag 14.10 | Høgskolen i Sørøst-Norge, Campus Drammen

Se hele oversikten

Siste nyheter

Høsten 2015 startet det nye doktorgradsprogrammet "Studier av danning og didaktiske praksiser" opp på Avdeling for lærerutdanning. I desember markerte senteret avslutningen av forskningsprogrammet Lærerprofesjonalitet.

Lesson Study er en modell der lærere samarbeider om å utvikle en undervisningspraksis som skal øke elevenes læringsutbytte. Ved bruk av Lesson Study kan man forske på egen undervisningspraksis.

Boken Ute! Friluftsliv – pedagogiske, historiske og sosiologiske perspektiver bidrar til forskningsbasert kunnskap om friluftsliv. Forfatterne representerer 10 fagmiljøer, der førstelektor Torbjørn Lundhaug fra Idrettsseksjonen er en dem.

Temaet i siste nummer av Norsk pedagogisk tidsskrift er utdanningsreformer. Artikkelforfatterne tar for seg ulike historiske perioder, nivåer og tematikker ved utdanningsreformene i Norge. Lederen er skrevet av førsteamanuensis Merethe Roos (HiT) og professor Tom Are Trippestad.

Se hele oversikten