Hopp til globalmeny Hopp til hovedmeny Hopp til innhold Hopp til søk
To gutter hogger ut en kvernstein mens mange folk står rundt og ser på.
Foto: Norsk kvernsteinsenter / Norwegian Millstone Center

Materialitet i forskning og didaktikk

Forskergruppen har to målsetninger: Den utforsker materialitet som vitenskapelig fokus i ulike disipliner, og som tematisk fokus og metode i samfunnsfagenes didaktikk.

Vi vil videreutvikle ulike vitenskapelige foki på hvordan materialitet medierer sosiale relasjoner og tilpasninger til miljø og ressurser. Ut fra dette vil vi søke tverrfaglige perspektiver som kan bygge en didaktikk som vektlegger læring gjennom praktisk erfaring. I tillegg vil vi bruke materialitet som innfallsvinkel til mer abstrakte temaer.

Et eksempel kan være å følge et bestemt materiale gjennom dets historie, produksjon, geografisk utbredelse, og globale maktøkonomi. Gjennom tverrfaglig og interinstitusjonelt samarbeid med utdanningsinstitusjoner og andre dannelsesarenaer som museer, samlinger og parker, vil vi søke å utvikle didaktiske perspektiver på materialitet innen historie, geografi og samfunnskunnskap.

Et engasjerende og inkluderende samfunnsfag er en helt sentral forutsetning for demokratisk dannelse fordi det bygger viktige kunnskaper for kritisk refleksjon. En didaktikk vinklet gjennom materialitet vil kunne engasjere elever med lite teoretisk motivasjon og bidra til å motvirke frafallet i skolen.

 

Forskningsdatabasen Cristin

Les mer om forskergruppen her.