Hopp til globalmeny Hopp til hovedmeny Hopp til innhold Hopp til søk

SUF i media

Dagsnytt atten-TV

28.11.2017

 

 

 

 

 

 

 

Diskusjon om åpent kontorlandskap ved HVL

Diskusjon om åpent kontorlandskap ved HVL med førsteamanuensis Sissel Rosland (HVL), Harald V. Nikolaisen (Statsbygg), Gunnar Bovim (NTNU).

Hør hele innslaget her.

 

BT

16.11.2017

 

 

 

 

 

 

 

Kattebilete er det lite av på jobben hos oss

Korleis skal vi kunne gjere jobben i eit landskap utan bøkene våre, og der vi stadig skal flytte frå pult til pult?

Les hele debattinnlegget her.

SISSEL ROSLAND OG JACOB MELTING har skrevet et debattinnlegg i BT
på vegne av samfunnsfagseksjonen, Avd. for lærarutdanning, campus Bergen, Høgskulen på Vestlandet.

 

Første steg

17.10.2017

 

 

 

 

 

 

 

BLU-rapport: Får ikke vært med barna så mye som de ønsker

Nyutdannede barnehagelærere er uforberedt på tempoet i barnehagen og opplever at de ikke får vært så mye sammen med barna som de ønsker, viser ny rapport.

Les hele nyhetssaken her.

 

 

VG

6.10.2017

 

 

 

 

 

 

 

Her medietrenes Oslo-rektorene

Konsulentselskapets pris: 30 000 kroner dagen Osloskolen bruker millioner på medietrening av rektorer, omdømmebygging og kjøp av PR-tjenester. Satsingen kan føre til fortielse av vonde saker, mener Utdanningsforbundet.

– Å opptre blindt og lojalt mot overordnede mål og samtidig bli instruert av PR-byråer slik at man
kan unngår eller dykker unna kritikk, representerer bare demokratisk  forfall.  Poenget  er  å  lære  av offentlig kritikk, ikke å unngå den, sier professor i pedagogikk Tom Are Trippestad ved Høgskolen på Vestlandet.

Les hele saken her (pdf).

 

pahoyden.no
krohno.no

4.10.2017

 

 

 

 

 

 

 

Keiserens ny kontor

«Så, du trur du kan forske? Klart det, her er ein clean desk til deg!» Kven treng kontor når ein har skjerma aktivitetsbasert arbeidsplass?

Førsteamanuensis Erlend Eidsvik har skrive eit debattinnlegg om ope kontorlandskap som er planlagt i nybygget som skal oppførast på Høgskulen i Bergen, Campus Kronstad.

Les heile innlegget her.

(Debattinnlegget blei også publisert på Krohno.no)

 

forskning.no

4.10.2017

 

 

 

 

 

 

 

Trenere velger ut talenter basert på foreldrenes kropp

Erfarne trenere innen turn og svømming plukker ut talenter ved å se på kroppen til foreldrene. Dette strider mot Barnekonvensjonen, ifølge forsker.

Les hele saken på forskning.no

 

BT

28.9.2017

 

 

 

 

 

 

 

Mobbing kan se ut som lek

Mobbing i barnehagen trenger andre forklaringer og tiltak enn i skolen.

Les hele debattinnlegget her.

Forfattere:

  • Alicja R. Sadownik førsteamanuensis, Høgskulen på Vestlandet, barnehagelærerutdanningen
  • Modgun Ohm lektor, Høgskulen på Vestlandet, barnehagelærerutdanningen
  • Liv Torunn Grindheim førsteamanuensis, Høgskulen på Vestlandet, barnehagelærerutdanningen
  • Ruth Ingrid Skoglund førsteamanuensis, Høgskulen på Vestlandet, barnehagelærerutdanningen

 

NRK Ytring, kronikk

21.9.2017

 

 

 

 

 

 

 

Virkelighetsfjernt om norsktest

Forslaget om obligatorisk testing av tre år gamle barn er uetisk, komplisert og kostbart.

Les hele saken her.

Kronikkforfattere:

  • Cecilie Hamnes Carlsen Professor i norsk, Høgskulen på Vestlandet (HVL)
  • Edit Bugge 1.-amanuensis i norsk, HVL
  • Magnhild Selås 1.-amanuensis i norsk, HVL

  

nrk.no

8.9.2017

 

 

 

 

 

 

 

Intervju med Elin Eriksen Ødegaard om barnehager

Hun ønsker en debatt om innholdet i barnehagen.

Se NRK-intervjuet, ca. 03:40 inn i sendingen.

 

www.bt.no

7.9.2017

 

 

 

 

 

 

 

I 16 år har skoleelevene blitt testet. De er fortsatt på samme nivå, men er blitt mer stresset

Skoleresultatene er på samme nivå som da Norge fikk Pisa-sjokk i 2001. Samtidig blir stadig flere barn syke av stress.

Professor i pedagogikk, Tom Are Trippestad er intervjuet i saken.

Les hele saken her.
   

 

 

 

pbl.no

7.9.2017

 
Dette er medlemmene i ny ekspertgruppe

Den nye ekspertgruppen skal se på barnehagelærerens rolle i barnehagen. Torsdag ble det klart hvem som skal sitte i gruppen.

HVLs representant er instituttleder Hege Fimreite, Høgskolen på Vestlandet, Institutt for barnehagelærer­utdanning i Sogndal.

 

BT

6.9.2017

 

 

 

 

 

 

 

"Hjelp! Når kommer du tilbake?"

En dag lå det et brev i postkassen fra skolen jeg jobbet på. Jeg tok det som en selvfølge at det var info fra rektor. Det var fra en elev.

Som lærer har jeg observert at mediefokuset på skolene har hatt et positivt perspektiv i det siste. NRK1 med sitt dokumentarprosjekt «#dusåmeg» har satt fokuset på noe svært viktig. Men det er nok mange historier som ikke kommer frem i media. Det sitter kanskje fortsatt litt langt inne å dele slike møter med offentligheten. Det har jeg lyst til å gjøre.

Debattinnlegget er skrevet av ph.d.-stipendiat ved HVL, Ingfrid Veka.

Les hele debattinnlegget her.

 

 

BT

29.8.2017

 

 

 

 

 

 

 

 

Du fratar barna tryggheten, Listhaug

Midt i 4. klasse begynner Kahlid (11) på sin femte skole, den tredje bare i Norge.

  • Debattinnlegget er skrevet av førsteamanuensis Vibeke Solbue, HVL .

 

Les hele debattinnlegget

 

 

Morgenbladet

29.8.2017

 

 

 

 

 

 

 

Riper i laksen

Vi må diskutere hva vi kan forvente av forskning når den skal være med på å løse politiske kontroverser.

Forfattere:
Maiken Bjørkan, Kjellrun Hiis Hauge og Ingrid Bay-Larsen

Les hele kronikken her.

 

BT

22.8.2017

 

 

 

 

 

 

 

Valgkampen er for snever

Den sporer av i sjablonger om norske verdier heller enn å orientere seg mot hvordan vi skal møte fremtidens utfordringer og behov.

  • Erlend Eidsvik, førsteamanuensis, Høgskulen på Vestlandet
  • Synnøve Bendixsen, postdoktor, UiB
  • Håvard Haarstad, forsker, UiB
  • Arne Wiig, seniorforsker, CMI

Les hele innlegget her.

 

 

NRK Sørlandet

13.6.2017

 

 

 

 

 

 

 

– SFO-maten avhenger av «ildsjeler» på jobb

Det mener professor Hege Wergedahl i mat og helse. Hun sier det er altfor tilfeldig om maten på SFO er sunn og næringsrik.

Les hele saken her.

 

forskning.no

1.6.2017

 

 

 

 

 

 

 

 

Skal forske på forebygging av fordommer i skolen

Forskningsrådet har tildelt over seks millioner kroner til forskergruppen EMIBSS (forskningsgruppen for studier av Etnisk Mangfold i Barnehage, Skole og Samfunn) ved HVL. Midlene går til en stipendiatstilling og en post.doc-stilling i tre år.

Prosjektet har et mål om å øke den interkulturelle kompetansen hos lærere i grunnskolen.

Les hele nyhetssaken på forskning.no

 

FriFagbevegelse.no

22.5.2017

 

 

 

 

 

 

 

Kraftig økning av vold og trusler mot lærere

Ansatte i skole og barnehage er blant de som er mest utsatt for vold og trusler på jobben, i tillegg til ansatte i helserelaterte yrker, samt politi og vektere.

Professor Tom Are Trippestad har skrevet doktorgrad om reformer og styring i skolen. Han mener mange av utfordringene skolen står overfor i realiteten er en konsekvens av måten skolen styres på.

Les hele nyhetssaken her.

 

 

 

BT

1.5.2017

 

 

 

 

 

 

 

Barnehagen må være barnas arena

Lek kan også fungere ekskluderende og på den måten skape mindre gode erfaringer for noen barn.

Kronikkforfatterne er professor Elin Eriksen Ødegaard (HVL) professor i UNESCO Ingrid Pramling Samuelsson. 

Les hele kronikken i Bergens Tidende.

 

 

www.etikkom.no

25.4.2017

 

 

 

 

 

 

 

- Vi må på barrikadene

- Vi må løfte opp betydningen av vitenskap og den forskningsbaserte kunnskapen, sa NMBU-rektor Mari Sundli Tveit under NENT-debatten på Litteraturhuset fredag. Senterleder Kjellrun Hiis Hauge fra Senter for utdanningsforskning er sitert i saken.

Les hele saken her.

 

 

BT

18.4.2017

 

 

 

 

 

 

 

Fra Bergen til Beijing

Møtet mellom kinesisk og norsk barnehagetradisjon gir nyttig innsikt.

Debattinnlegget er skrevet av Åsta Birkeland, Ruth Ingrid Skoglund og Siv Ødemotland. Alle er tilknyttet Høgskulen på Vestlandet og UTFORSK-prosjektet.

Les hele debattinnlegget her.

 

Khrono

13.4.2017

 

 

 

 

 

 

 

Forskere i vest: Hva får vi ut av samarbeidet med Kina?

Meninger · Forskning. Åsta Birkeland og Elin Eriksen Ødegaard på Høgskulen på Vestlandet skriver om hva de får ut av forskningssamarbeid med Kina.

Les hele innlegget i Khrono her.

 

KK

1.3.2017

 

 

 

 

 

 

 

Treningstrender:
Helse, kosthold & trening:

– Det er viktig at unge jenter forstår at man ikke kan se slik ut hele året

Fitnes­s­komet og trebarnsmor Jeanette Dalseghagen (30) har vunnet gull under Nordisk mesterskap i fitness. Er det en trend at stadig flere av oss trener som toppidrettsutøvere?

Førsteamanuensis Hilde Stokvold Gundersen, Seksjon for idrett, Avdeling for lærerutdanning, Bergen, uttaler seg i saken.

Les hele saken her.

 

Hardanger Folkeblad

17.2.2017

 

 

 

 

 


Nyutdanna lærarar – for ein ressurs!

PÅ SEMINAR med nyutdanna lærarar frå barnehage og skule i Hardanger/Voss kompetanseregionen i Ullensvang nyleg, har vi blitt imponerte over kunnskap og fagleg refleksjonsnivå hjå dei nyutdanna.

Les heile lesarinnlegget her.

Gerd Grimsæth og Randi Moe er førstelektorar ved Høgskulen på Vestlandet, Bergen

 

BT

13.2.2017

 

 

 

 

 

 

 

Innvandrere får "barnehagesjokk" (pdf)

De fleste innvandrere blir overrasket i møte med norsk barnehage, og polske foreldre får pølsesjokk. Men nå vil flere land lære av den nordiske modellen.

Førsteamanuensis i barnehagepedagogikk Alicja Sadownik er intervjuet av BT.

Les hele intervjuet her.

 

Les mer om forskningsprosjektene artikkelen er basert på her:

Polish female migrants and their families – a study of care deficit

Barnehage som tillitsarena. Hvordan lages den flerkulturelle samfunnskontrakten?

 

 

NRK P2 Verdibørsen

11.2.2017

 

 

 

 

 

 

 

Hannah Arendt – å tenke i mørke tanker

En ny film gjør Hanna Arendt svært relevant for vår tid. Tysk-jødiske Arendt fikk sjokk da hun hørte om Holocaust i 1942. Det preget all hennes tenkning, og mange vender seg til henne i dag. Høgskolelektor Geir Aaserud (HVL) og forskerkollega Helgard Mahrdt (UiO) deltar i innslaget i Verdibørsen. De har tatt initiativ til å få satt opp dokumentarfilmen "Vita Activa – the spirit of Hannah Arendt" med etterfølgende paneldebatt i Oslo. 

Hør innslaget i NRK P2 her.

 

 

 

 

 

 

Utdanningsnytt.no

16.1.2017

 

 

 

 

 

 

 

– Det må være lov å være sint i barnehagen

Barnehagebarn som tvingast til å undertrykkje sinnet sitt, kan slite med å takle konfliktar seinare i livet, meiner barnehageforskar Liv Torunn Grindheim. Ho er intervjua av Utdanningsnytt.no

Les heile intervjuet her.

 

Khrono

12.11.2016

 

 

 

 

 

 

 

Vi ønsker oss de krevende barnehagestudentene

Studenter som er tydelige i sine forventninger er en viktig ressurs for oss som arbeider med å høyne kvaliteten på barnehagelærerutdanningen, skriver professor Elin Eriksen Ødegaard ved Høgskolen i Bergen.

Les hele saken på Khrono her.

 

barnehage.no

25.10.2016

 

 

 

 

 

 

 

Går ut av studiet med for dårlig digital kompetanse

Følgegruppen for barnehagelærerutdanning mener at studentene får for dårlig digital kompetanse og at utdanningen er mer profesjonsrettet enn før.

Det faglige sekretariatet for Følgegruppen er lagt til Høgskolen i Bergen, Senter for utdanningsforskning.

Les hele saken på barnehage.no

 

Dagsavisen

24.8.2016

 

 

 

 

 

 

– Elevene vil merke dette

Dagsavisen skriver om budsjettkutt på Tåsen skole i Oslo. Tom Are Trippestad er professor i pedagogikk ved Høyskolen i Bergen. Han mener det som skjer i Oslo er opprørende.

– De norske idealene for skolen legger stor vekt på å integrere folk med ulike kulturer, lære- og adferdsvansker. Det betyr at norske politikere har valgt en veldig kostbar skolemodell. Men det har vært et helt bevisst valg fordi det er slik vi ønsker å ha det i norsk skole. – Derfor mener jeg det er direkte umoralsk når politikere ikke gir skolen ressurser til å nå de høye målene de selv har satt, sier Trippestad.

Tom Are Trippestad er professor på Pedagogikkseksjonen, Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Bergen.

Drammens Tidende

17.8.2016

 

 

 

 

 

 

 

Et kritisk blikk på Agendas policynotat om integrering

Vibeke Solbue har en kronikk i Drammens Tidende. Solbue og tre andre lærerutdannere, utdannings- og mangfoldsforskere kommenterer Agendas policynotat om integrering som kom 10. august.

Vibeke Solbue er førsteamanuensis på Pedagogikkseksjonen ved Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Bergen.

 

BA

15.8.2016

 

 

 

 

 

 

 

Lytt til barnet

– Barn jeg har snakket med ønsker både ansvaret og friheten med å klare seg litt på egen hånd og å være litt på SFO. Det forteller høyskolelektor Vigdis Foss ved lærerutdanningen ved Høgskolen i Bergen.

 


forskning.no

25.5.2016

 

 

 

 

 

 

 

Mye god trening i dugnad

Neste gang du blir kalt inn på dugnad, så tenk: Hurra, endelig ei gratis treningsøkt. Og heilt fri for prestasjonspress og konkurranse.

Dette meiner førstelektor Bjørg Oddrun Hallås.

Ho slår eit slag for den fysiske aktiviteten som ikkje nødvendigvis høyrer inn under det folk definerer som trening, men som kan ha like god effekt som ei treningsøkt på treningsstudio.

Hallås er opptatt av å løfte fram at svært mange kvardagsaktivitetar kan gi oss god belastning på kroppen.

– Når folk spør deg om du trener, så svarar nokon nei fordi dei tenker at dei ikkje er medlem på eit treningssenter eller i eit idrettslag. Men så kan det vere at dei utfører ulikt fysisk manuelt kroppsarbeid i kvardagen, både regelmessig og med god belastning. Det kan ha ein treningseffekt, seier Hallås.

Les hele nyhetssaken på forskning.no

 

VG

11.5.2016

 

 

 

 

 

 

 

Oslo-ungdommer på leksetoppen

Ungdom i Oslo ligger på norgestoppen i tiden de bruker på lekser. Det samlede trykket er blitt for stort, mener pedagogikkprofessor Tom Are Trippestad.

 

 

Utdanningsnytt.no

18.4.2016

 

 

 

 

 

 

 


Disse skal sitte i lærernes første etiske råd

 

Tom Are Trippestad, professor ved pedagogikkseksjonen, Høgskolen i Bergen, skal sitte i lærernes første etiske råd.

– Vi mener at opprettelsen av et etisk råd for lærerprofesjonen er et viktig bidrag til å styrke forståelsen av læreryrket og synliggjøre hvilke etiske problemstillinger vi står ovenfor, både i offentligheten og hos profesjonen selv, sier Steffen Handal, leder i Utdanningsforbundet, i en pressemelding.

 

Etisk råd har fem representanter fra lærerprofesjonen og fire med andre bakgrunner. Sentralstyret i Utdanningsforbundet har oppnevnt disse medlemmene:

 

  • Hilde Afdal, førsteamanuensis ved avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Østfold
  • Marius Andersen, lærer ved Haukerød skole, Sandefjord, Vestfold
  • Sine Charlotte Gade, lektor ved Firda vidaregåande skule, Sogn og Fjordane
  • Caroline Brandt, pedagogisk leder i Heia barnehage, Nesodden, Akershus
  • Alexander Meyer, lærer ved Rogne skole, Oppland
  • Einar Øverenget, filosof, eier og driver av Activa humanistiske akademi
  • Birte Simonsen, dekan ved avdeling for lærerutdanning ved Universitetet i Agder, leder av Nasjonalt råd for lærerutdanning 2013–2016    
  • Anne Kristine Bergem, psykiater, rådgiver og formidler innen psykisk helse, leder av Norsk psykiatrisk forening
  • Tom Are Trippestad, professor ved pedagogikkseksjonen og tidligere leder for Senter for utdanningsforskning ved Høgskolen i Bergen

 

 

BT

15.4.2016

 

 

 

 

 


Det som gir glede


Lytter Kunnskapsdepartementet til dem som jobber med barn når barnehage­politikken utformes?

Kronikk av professor Elin Eriksen Ødegaard

 

Aftenposten

22.3.2016

 

 

 

 

  



Forskerne byttet ut kjøtt som proteinkilde med mager fisk. Effekten var stor.

– De som spiste mager fisk, fikk en signifikant reduksjon i triglyseridene, eller fettstoffet, i blodet. De som hadde kjøttmenyen, økte derimot nivåene av fettstoff i blodet, sier Aadland.

Høye nivåer av slike fettstoffer i kroppen øker risikoen for å få hjerte- og karsykdommer. Reduserer man disse nivåene, vil det ha en forebyggende effekt. Den magre fiskedietten ga også positiv effekt på flere av de stoffene som er markører for diabetes.

Eli Kristin Aadland er førsteamanuensis på Avdeling for lærerutdanning, Seksjon for mat og helse

 

Dagbladet

21.3.2016

 

 

 

 

 

 

 

«Forelska-i-lærer´n- syndromet»

Dagbladet har latt en som står ene og alene på praksis- siden, uten fotfeste i forskningens verden, framstå som ekspert innen læring og pedagogikk.

Herner Sæverot, professor i pedagogikk, Høyskolen i Bergen
Glenn-Egil Torgersen, professor i pedagogikk, Forvarets høgskole

  

Stavanger Aftenblad

28.2.2016

 

 

 

 

 

 

 

Manglende innsikt i synets betydning for læring (kronikk)

Førsteamanuensis Gunvor B. Wilhelmsen skriver at skoler og PPT-tjenesten mangler kunnskap om syn og hvordan det påvirker barns læring i en kronikk i Stavanger Aftenblad.

Gunvor B. Wilhelmsen er førsteamanuensis, dr. scient, ved Høgskolen i Bergen.

 

utdanningsnytt.no

19.2.2016

 

 

 

 

 

 

 

Stadig flere blir i barnehagelæreryrket

Målet om 50 prosent barnehagelærere i barnehagen er mulig å få til allerede i august 2018, viser ny rapport.

Stadig flere av de nyutdannede barnehagelærerne velger å bli i jobben, viser en ny rapport fra Følgegruppen for barnehagelærerutdanningen (BLU). Den viser også at tilbudet av barnehagelærere dekker dagens etterspørsel.

Dosent Svein Ole Sataøen (HiB) har utarbeidet rapporten på oppdrag fra Følgegruppen sammen med Lars Gulbrandsen ved Høgskolen i Oslo; Senter for velferds- og arbeidslivsforskning (NOVA) og førsteamanuensis Olav Kvitastein ved Høgskolen i Bergen.

 

barnehage.no

18.2.2016

 

 

 

 

 

 

 

Ikke lenger mangel på barnehagelærere

Barnehagesektoren mangler ikke lengre barnehagelærere og opptaket øker jevnt, viser en ny rapport fra Følgegruppa for barnehagelærerutdanning.

Rapporten er utarbeidet av Lars Gulbrandsen (Høgskolen i Oslo; Senter for velferds- og arbeidslivsforskning, NOVA) Olav Kvitastein (Høgskolen i Bergen) og Svein Ole Sataøen Høgskolen i Bergen), på oppdrag fra følgegruppen. 

 

Aftenposten

17.2.2016

 

 

 

 

 

 

 

La oss kalle det pedagogikk (pdf)

Professor Herner Sæverot og førstelektor Arne Bygstad har skrevet en kronikk i Aftenposten der de er kritiske til KDs forslag om å endre navn på pedagogikkfaget til profesjonsfag i den nye 5-årige lærerutdanningen.

 

Stavanger Aftenblad

13.2.2016

 

 

 

 

 

 

 

Barnehagane våre er gull!

Professor Elin Eriksen Ødegaard er redd for at snever politisk Pisa-tenking skal smitta over på barnehagane.

- Det kan stå mye på spel, seier professor Elin Eriksen Ødegaard. Ho snakkar om barnehagane våre. Ho har leia arbeidet med å laga ny rammeplan for dei.

 

 

Romsdals budstikke

29.1.2016

 

 

 

 

 

 

 

Bergen inkluderer terror i beredskapsplan for skoler

Bergen (NTB): Bergen kommune utvikler en felles beredskapsplan for hva skoler skal gjøre hvis de utsettes for brann, ulykke, skoleskyting eller terror.

Pedagogikkprofessor Herner Sæverot ved Høgskolen i Bergen mener at verden er mer uforutsigbar og risikoen for terror og skoleskyting større i dag enn tidligere.

– Vi er en del av Europa, og ting har skjedd i europeiske land. Da mener vi at vi må begynne å tenke også her i Norge. Vi kan ikke bare fortsette å leve i vår boble, sier han.

 

VG

26.1.2016

Eksperter tviler på at Osloskoler kuttet mobbing fra 11 til null prosent

Politikere og eksperter advarer mot at skolers omdømme blir viktigere enn antall barn som opplever mobbing. To osloskoler registrerte kutt i mobbing fra 11 til 0 prosent på to skoleår.

Professor Tom Are Trippestad ved pedagogikkseksjonen og Senter for utdanningsforskning ved Høgskolen i Bergen, stiller seg kritisk til den store nedgangen i mobbing ved osloskolene.

– Det ville bare vært troverdig på grendeskoler med svært få elever. På store skoler vil mobbing forekomme, sier Trippestad.

Professor Tom Are Trippestad

 

Bygdanytt

29.12. 2015

Se til Osterøy!

Flere prosjekter på Osterøy viser at automatisering ikke nødvendigvis betyr rasering av arbeidslivet, mener Tom Skauge som jobber med innovasjon og ledelse ved Høgskolen i Bergen.

Førsteamanuensis Tom Skauge

 

 

 

BA

13.12. 2015, s.6


Fornøyd med et lite skolemiljø

Forskning viser at elever ved små skoler har klarere planer for fremtiden enn elever ved de store skolene. Professor Tobias Werler ved Senter for utdanningsforskning på Høgskolen i Bergen forsker på dette med små og store skoler.

Bakgrunnen for oppslaget i Bergensavisen er at byrådet vil legge ned flere små skoler i Bergen.

Professor Tobias Werler

 

 

Radikal Portal

3.12. 2015

 

Heltene er rektorene som ikke skrev under til støtte for sjefen i Utdanningsetaten

Rektorene i Osloskolen viser manglende forståelse for skolelederes offentlige rolle i et demokrati, mener pedagogikkprofessor Tom Are Trippestad. Han spør om Oslo har fått et styringssystem som dyrker lederkameraderi fremfor lojalitet til offentlig debatt og elever.

Professor Tom Are Trippestad

 

 

 

 

   

BT-innsikt

21.10. 2015

 

Pedagogikk blir stadig solgt bort til nye aktører

Professor Herner Sæverot viser til at atferdsprogrammet PALS er solgt til over 250 skoler. Han mener pedagogikken tas ut av hendene til lærerne. Sæverot tar til orde for å ta den pedagogiske forskningen tilbake, ved å etablere pedagogikkvitenskap. Uten en sterk vitenskapelig forankring hvor en dyrker det særegne, har en ikke noe å tilby i samarbeid med andre fag og disipliner.

Forfatter: Professor Herner Sæverot

Vetuva

2015 (Forskning og ny kunnskap om barnehage. Magasin utgitt av Utdanningsdirektoratet.)

Faksimile av forsiden til magasinet Vetuva. Gutt ser tenkende ut.

Barnehagene påvirker barns aktivitetsnivå

Barn synes nesten alltid det er gøy å leke, hoppe og være aktive sammen med andre barn. Likevel er det i dag en bekymring for at stadig flere, også barn i barnehagealder, er for lite fysisk aktive. Fysiske faktorer i barnehagen kan påvirke barns aktivitet.

Artikkelforfattere:

Sørensen, Hanne Værum (2013):
Børns fysiske aktivitet i børnehaver. En analyse af 5-6 årige børns muligheder og betingelser for fysisk aktivitet i forskellige børnehaver og den fysiske aktivitets betydning for børns udvikling. Ph.d.-afhandling. Syddansk Universitet.

Olesen, L.G., Kristensen, P.L. & Froberg, K. (2013):
Physical Activity in Children Attending Preschools.
Pediatrics Electronic Pages, 132 (5), 1310-1318.

BT

12.5. 2015

Deltakere av Fargespill står på scenen i Grieghallen og synger.

Oppskriften på Fargespill (pdf)

Når man skal skape noe sammen med andre mennesker, finnes det en suksessformel som er like enkel som den er effektiv: Spør hva de har, i stedet for hva de mangler.

Artikkelforfattere:

  • Ole Hamre, kunstnerisk leder for Fargespill
  • Tjalve Madsen, prodekan på Avd. for lærerutdanninge, HiB.

Khrono

23.4. 2015

Deltakere i Universitetsstyret sitter rundt et bord.

Ingen fusjon i Bergen

Styret ved Universitetet i Bergen vil ikke utrede fusjon med HiB, men ønsker styrket samarbeid med høgskolen.

Punkt 3 fra vedtaket:
"Styret ber om å bli forelagt en plan for å styrke samarbeidet med Høgskolen i Bergen, med særlig vekt på helse, teknologi og lærerutdanning."

På Høyden

21.4. 2015

Tom Are Trippestad utfordrer debattpanelet i debatten "Blir Bergen dvergen i Utdannings-Norge".

UiB, distrikts-universitet?

– Det blir ikke noen fusjon mellom UiB og HiB i denne omgang, konstaterte HiB-rektor Ole-Gunnar Søgnen i debattmøtet "Blir Bergen dvergen i Utdannings-Norge på Kronstad 20.4.

Senterleder Tom Are Trippestad fra Senter for utdanningsforskning var en av utfordrerne og uttrykte bekymring for "kjøttvekten" når UiB og HiB fortsetter hver for seg.

BT

20.2. 2015

Bergen kritiseres for kartlegging av barn

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen mener det er uheldig at Bergen kommune språktester alle barn i barnehagene.

Høyskolelektor Vigdis Foss ved Høgskolen i Bergen mener det er et åpenbart brudd på barnehagens lovverk når eiere pålegger barnehager å drive massekartlegging av barn.

Utdanningsnytt.no

04.02. 2015

Faksimile av artikkel på nettsiden www.utdanningsnytt.no

Har Norge verdens beste skolepolitikk?

Norske endringsprosesser tar utgangspunkt i en kultur der politisk tenkning får en dominerende rolle, mens finske prosesser har tilkjent lærerprofesjonen en stor grad av autonomi. Roos og Trippestad tar til orde for at staten bør innta rollen som observatør i Norge, mens profesjonsfeltet blir tilkjent tillit og medbestemmelsesrett.

- Merethe Roos er redaktør Norsk Pedagogisk Tidsskrift og førsteamanuensis ved Høgskolen i Telemark.

- Tom Are Trippestad er leder ved Senter for utdanningsforskning, Høgskolen i Bergen

Nationen

13.1. 2015

Faksimile av kronikken i Nationen

Kunst og læring i skolen (pdf)

Debatten om skolen bør inneholde kunst og kreative aktiviteter raser nå for fullt. I praksis sier dagens skolemyndigheter nei, mens ny internasjonal forskning sier ja – det samme som den første norske professor i pedagogikk Helga Eng.

Kronikk av:

Herner Sæverot
Professor ved Høgskolen i Bergen og professor II ved Kunsthøgskolen i Bergen

Glenn-Egil Torgersen
Professor i pedagogikk ved Forsvarets høgskole i Oslo og gjesteforeleser ved Kunst- og designerhøgskolen i Bergen

 klikk.no

 5.11. 2014

 Sint jente

 Sinne kan være konstruktivt og helt nødvendig

Sinne kan være konstruktivt og helt nødvendig
- Norske barn blir opplært til å dempe sinne, mener forsker Liv Torunn Grindheim.

Klassekampen

16.9. 2014, s. 22

Faksimile av Klassekampen, 16.9.14 

Teorisyndromet - Hva ville yrkesfagspioneren Otto Anderssen ha sagt, hvis han våknet opp til dagens skolevirkelighet?

Kronikk av:

  • Glenn-Egil Torgersen, professor i pedagogikk ved Forsvarets høgskole i Oslo
  • Herner Sæverot, professor i pedagogikk ved Høgskolen i Bergen og professor II ved Kunst- og designhøgskolen i Bergen

Klassekampen

05.11. 2013, s. 14-15
 Faksimile av kronikk i Klassekampen

Visjonærstillingen. Offentlig styring.(pdf)

Når reformer innrettes etter fjerne mål i horisonten, blir det vanskeeligere å trekke lærdommer underveis.

Kronikk av Tom Are Trippestad, leder for Senter
for utdanningsforskning, Høgskolen i Bergen.

   
   
   
   

 

SISSEL ROSLAND OG JACOB MELTING
på vegne av samfunnsfagseksjonen, avd. for lærarutdanning, campus Bergen, Høgskulen på Vestlandet